Het slim online verkopen van auto’s

Als autohandelaar is het online aanbieden van de auto’s nagenoeg de grootste drijfveer van de business. Daarom mag deze tak van het bedrijf best wel wat meer belicht worden. De tijden dat je met een (geleende) auto over industrieterreinen moest zwerven om het aanbod bij de verschillende autohandelaren te zien zijn voorbij. Tegenwoordig kijkt nagenoeg iedereen die geïnteresseerd is in het kopen van een auto eerst online. Hoe zorg je er nou voor dat de klanten voor jouw bedrijf kiezen, in plaats van dat van een ander? Hier volgen wat handige tips!

Een up-to-date aanbod

Niets is zo frustrerend voor de klant dan te horen te krijgen dat iets waar zij hun zinnen op hebben gezet niet meer te krijgen is. En wanneer het vaker voorkomt dat een op het internet aangeboden actie niet meer loopt of “net verkocht” is, verliest jouw bedrijf geloofwaardigheid bij de klant. Zorg er dan ook voor dat het wagenpark op het internet altijd up-to-date is. Een auto die niet op het internet wordt aangeboden, kan ook niet via het internet verkocht worden. Dit kan betekenen dat er dagelijks website onderhoud gepleegd dient te worden. Zorg ervoor dat iemand dit in zijn takenpakket heeft en dit hoogste prioriteit maakt. Juist in drukke tijden is het up-to-date houden van de website heel erg belangrijk.

Duidelijke omschrijving

Het eenvoudige van het online aanbieden van auto’s is dat het meeste al vaststaat. In de meeste gevallen weten de kopers wat ze willen en kiezen ze voor een bepaald merk, of anders een bepaalde prijsklasse. Wees duidelijk in uw omschrijving: kilometerstand, pk, benzineverbruik, bouwjaar, APK-keuring en eventuele schades. Ook beeldmateriaal is heel belangrijk. Net zoals in de kledingbusiness geldt de uitdrukking zien is kopen.

Extra links inbouwen voor tech-gadgetsen dergelijke

Een slimme truc om meer uit je website te halen is om naast auto’s ook verschillende tech-gadgets, zoals speakers, sportsturen, GPS en andere auto accessoires te verkopen. Hiervoor kun je speciale links inbouwen. Dit zorgt ervoor dat je website eerder naar voren komt bij de verschillende zoekmachines en dus een toename van het aantal bezoekers van de website genereren en je bedrijf meer bekendheid geven.

Waarom bij jou?

En waarom zou een potentiële koper bij jou een auto moeten kopen, en niet bij een concurrent? Omdat hij bij jou de beste deal krijgt natuurlijk! Heel veel autohandelaren beloven tech-gadgets zoals GPS of een goede geluidsinstallatie gratis bij te leveren. Soms worden er zelfs kortingen op de verzekeringen gegeven. Maar je kunt het op de website nog zo mooi vertellen, toch is het meestal in het persoonlijke contact met de klant dat besloten wordt tot aanschaf van een product. Smart online marketing helpt de klanten naar binnen te brengen, maar de eigenlijke verkoop hangt nog steeds af van de persoonlijke benadering.