Het online presenteren van dienstverlenende bedrijven

Behalve producten is het internet ook uitermate geschikt voor het promoten van bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in dienstverlening. En dat kan van alles zijn! Hoe je je bedrijf online gaat presenteren is natuurlijk afhankelijk van welke diensten je wilt gaan aanbieden. De website van bijvoorbeeld een kapsalon dient aan hele andere eisen te voldoen dan een website voor een cateringbedrijf of van schoonheidsproducten. Op deze pagina vind je handige tips om van jouw website een succes te maken!

Welke doelgroep wil je bereiken?

Bij het maken van een website is het belangrijk voor ogen te houden welke doelgroep je wilt bereiken. Dit bepaalt namelijk de toon van je website. Mannen zijn bijvoorbeeld veel meer visueel ingesteld dan vrouwen. Bij een website voor een kapsalon mogen foto’s van de kapsalon, het personeel en enkele fantastische kapsels niet ontbreken. Maar wanneer het gaat om een website van bijvoorbeeld een advocatenkantoor of een website over schoonheidsproducten,zijn foto’s van het kantoor en het personeel misschien minder belangrijk. Houd voor ogen dat je de website niet voor jezelf bouwt, maar voor je klanten. Je website is je online etalage.

Wees informatief en overzichtelijk

Uit onderzoek is gebleken dat de eerste indruk van je pagina heel belangrijk is. Wanneer de startpagina niet aanspreekt klikken de mensen al snel weer weg, zonder van de inhoud kennis te nemen. Zorg er dan ook voor dat je startpagina goed georganiseerd is en een duidelijk beeld schept van welke diensten worden aangeboden en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn.

Zorg voor goede zoekwoorden

Een van de meest belangrijke dingen is uiteraard dat je pagina ook gevonden dient te worden door de verschillende zoekmachines. Hou je voor ogen dat de meeste mensen zoekmachines zoals Google gebruiken en probeer in te spelen op welke manier iemand met Google naar een dienstverlenend bedrijf in een bepaalde sector zal gaan zoeken. Met behulp van sites zoals Google Ads kun je er achter komen welke woorden veel gebruikt worden en verschillende synoniemen van dit woord vinden. Ook goed geformuleerde longtail zoekwoorden maken dat jouw pagina beter gevonden gaat worden.

Het inbouwen van verschillende links

Iets wat nog niet zo heel erg bekend is bij website bouwers is dat wanneer er verschillende links naar andere, relevante pagina’s worden ingebouwd, de site hoger scoort in de zoekmachines. Natuurlijk dien je wel goed te bepalen welke links je gaat inbouwen. Je wilt je website bezoekers uiteraard niet doorverwijzen naar een concurrent. Maar als je bijvoorbeeld schoonheidsproducten wilt aanbieden, is het misschien een idee om bijvoorbeeld links in te bouwen naar informatieve medische websites.

Gemakkelijk contact

Het hebben van een bestaand bezoekadres is van doorslaggevend belang. Ook al kunnen je diensten via het internet aangeboden worden, toch is het hebben van een daadwerkelijk kantooradres iets wat voor veel mensen doorslaggevend is: het wekt nou eenmaal vertrouwen. Wanneer je een e-mailadres geeft, zorg er dan ook voor dat je je mailbox regelmatig bekijkt. Het handigste is om een alert message in te bouwen zodat je een telefonische waarschuwing krijgt zodra er een nieuw contactbericht op je e-mailadres binnenkomt. En natuurlijk, wanneer je een telefoonnummer vermeldt is het van groot belang dat de telefoon altijd en op professionele manier opgenomen wordt.